13 Şubat 2014 Perşembe

Elektronik Ticaret Kavramı, Kapsamı ve Araçları

Elektronik Ticaret Kavramı, Kapsamı ve  Araçları

Elektronik Ticaret Kavramı, Kapsamı ve Araçları Elektronik ticaretin  sosyo-ekonomik etkilerini değerlendirebilmek için öncelikle elektronik ticaretin  (e-ticaret) tanımlanması gerekmektedir . Bazı kaynaklar elektronik ticareti,  elektronik veri takası (Elektronik Data Interchange-EDI), elektronik fon  transferi (EF) ve tamamen kredi karı üzerinden gerçekleşen faaliyetleri kapsayan  bir kavram olarak tanımlamaktadırlar. Günümüzde yeni tartışma alanı olarak hızla  büyüyen elektronik ticaret, farklı işletme amaçlarına yönelik (kâr amaçlı ya da  kâr amaçsız) pek çok sayıdaki sektör işletmesini kapsamakta ve elektronik  iletişimin yaygınlaşması ile daha geniş bir alana etki ederek büyümektedir.  Basit bir tanımlama ile elektronik ticaret mal ve hizmetlerin dijital süreçler  yoluyla piyasaya sunum şeklidir. Sanal ortamda gerçekleştirilen bu ticareti  tanımlamak için çok sayıda kavram kullanılmaktadır. Bu kavramlar arasında  “Elektronik Ticaret” (Elektronik Trade / Commerce), “İnternet Alışveriş”  (İnternet Shopping), “Elektronik Alışveriş” (Elektronik Shopping), “Sanal  Alışveriş” (Virtual Shopping), “On-line Alışveriş” (Online Shopping) ve “Net  Ekonomi” (Net Economy) bulunmaktadır Elektronik ticaretin gerçekleşmesinde  kullanılan araçlar Telefon, Faks, Televizyon, Elektronik Ödeme ve Para Transfer  Sistemleri (EFT), Elektronik Veri Takası (EDI) ve Internet’tir. Bazı kitle  iletişim araçlarının teknolojik gelişmeler karşısında tüketici / müşteri  gereksinimlerini karşılamak açısından yetersiz kalması (TV, Telefon, Faks gibi)  sonucu gerek mal, gerekse hizmet alımlarının potansiyel tüketiciler tarafından  da bilinmesi amacıyla daha hızlı şekilde erişimi gerçekleştiren ve daha yaygın  bir alana hitap edebilen, referans olarak önem taşıyan, bilgileri daha seri bir  şekilde güncelleştirebilen ve zaman, mekan kavramını satın alıcı lehine ortadan  kaldıran bilgisayar ağları, yani internet faaliyetleri devreye girmiştir.  Özellikle işletmeler arası ilişkilerin düzenlenmesi açısından önem taşıyan  işletmeden işletmeye erişimi ve işletmeden tüketiciye olan akışı dijital olarak  gerçekleştiren elektronik ticaret, aynı zamanda eğlence, iletişim, vergi ödeme,  araştırma, inceleme ve eğitim gibi ticari olmayan faaliyetlerde de  kullanılmaktadır. Elektronik ortamda açık ve kapalı ağlar üzerinden yapılan; mal  (taşınır-taşınmaz) ve hizmet (bilgi servisleri, danışmanlık, finans, hukuk,  sağlık, eğitim, ulaştırma vb.) ticareti, sayısal biçime çevrilmiş yazılı metin,  ses ve video görüntülerinin işlenmesi ve iletilmesi, ürün tasarımı, üretimi  doğrudan tüketiciye pazarlama, üretim takibi, sevkiyat takibi, tanıtım, reklam  ve bilgilendirme, sipariş verme, sözleşme yapma, banka işlemleri ve fon  transferi, konşimento gönderme, gümrükleme, ortak tasarım geliştirme ve  mühendislik, kamu alımları, elektronik para (sanal para) çıkarma, elektronik  hisse alışverişi ve borsa, açık arttırma, sayısal imza, elektronik noterlik,  güvenilir üçüncü taraf işlemleri, vergilendirme ve vergi toplama, fikri mülkiyet  haklarının transferi ve kiralanması gibi vb. işlemler elektronik ticaret  kapsamında değerlendirilmektedir. Kapsamı ve uygulama araçları elektronik  ticaret tanımını şöyle toparlayabiliriz. Bilgisayar ağları aracılığıyla pazarın  gereksinim duyduğu mal ve hizmetlerin bilgisine sahip olarak, mal ve hizmetlerin  üretilmesine, tanıtılmasına, satışının gerçekleştirilmesine, ödemesinin  düzenlenmesine ve dağıtımının başarılmasına ilişkin faaliyetlerdir. E- TİCARET  VE TÜRKİYEDEKİ GELİŞİMİ Müşteri beklentilerini karşılamak için mal ve hizmet  arzındaki meydana gelen artış, iş dünyasındaki rekabeti küresel ölçekte  zorlaştırmaktadır. İşletmeler bu duruma uyum sağlamak için organizasyonlarını ve  çalışma tarzlarını değiştirmekte, firma-müşteri-tedarikçi arasındaki bariyerleri  Internet ve E-Ticaret ile kaldırmaktadır. E-Ticaret firmalara en iyi tedarikçiyi  seçme ve tüm dünyaya satış yapma olanağını sunmanın yanı sıra birey açısından  sosyo kültürel alanlarda da yenilikler oluşturmaktadır. Bilgi çağınını başlaması  ile birlikte Bugün ulaşılan teknolojik çizgi de, insanlar birbiri ile yüzyüze  iletişim yerine telefon (cep telefonu, mobil telefon, görüntülü telefon), fax,  televizyon, internet vb. araçları tercih ederek iletişimi  gerçekleştirmektedirler. Bilgi çağının beraberinde getirdiği bu kavramlardan  birisi de değişen yüzü ile ticaret ya da yeni adıyla e-ticaret yani elektronik  ticarettir. Önceleri mağazalardan veya son satış noktalarından birey tarafından  gerçekleştirilen bu satın almalarda müşteri satın almak istediği her şey için  bizzat kendisi harekete geçmek zorundaydı. Günümüzün satın almalar teknolojik  gelişmelerle yeni bir boyut kazandı ve işyerinden, evden alışveriş devri  başladı. Katalog ve posta yolu ile gerçekleştirilen alışverişlerin yanısıra,  internet yoluyla gerçekleştirilen satın almalar ön plana çıkarak, dijital bir  yaşam tarzının günlük faaliyetlerimizi nasıl etkilediğini net bir şekilde ortaya  koymaktadır. Bu bağlamda ülkemizde son yıllarda ve özelliklede son günlerdeki  bilisim ve e- devlet faaliyetleri yeni ve çok gerekli bu alanın ülkemizdede çok  sürratli bir şekilde ilerlemekte ve artık bir çok insan için bunlar anlamını  dahi bilmedikleri soyut kavramlar olmaktan çıkıp bire bir günlük hayatlarında  faydalandıkları ve kısa zamanda ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik hizmet  alanları haline dönüşmüştür.
 
 

hukuk net
       

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder