13 Şubat 2014 Perşembe

Toplanti Ve Gösteri Yürüyüşleri Kanunu

TOPLANTI VE GÖSTERİ YÜRÜYÜŞLERİ KANUNU
 
 
 Kanun Numarası:  2911
 
 Kabul Tarihi: 06/10/1983
 
 Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi:  08/10/1983
 
 Yayımlandığı Resmi Gazete Sayısı: 18185
 
 BİRİNCİ BÖLÜM:   Hükümler
 
 Amaç ve kapsam
 
 Madde 1 - Bu Kanun; toplantı ve  gösteri yürüyüşü düzenleme hakkının kullanılmasında uygulanacak şekil, şart ve  usuller ile gerçek ve tüzelkişilerin düzenleyecekleri toplantı ve gösteri  yürüyüşlerinin yerini, zamanını, usul ve şartlarını, düzenleme kurulunun görev  ve sorumluluklarını, yetkili merciin yasaklama ve erteleme hallerini, güvenlik  kuvvetlerinin görev ve yetkileri ile yasakları ve ceza hükümlerini  düzenler,
 
 Tanımlar
 
 Madde 2 - Bu Kanunda geçen  deyimlerden;
 
 a) Toplantı; belirli konular üzerinde halkı aydınlatmak ve  bir kamuoyu yaratmak suretiyle o konuyu benimsetmek için gerçek ve tüzelkişiler  tarafından bu Kanun çerçevesinde düzenlenen açık ve kapalı yer  toplantılarını,
 
 b) Gösteri yürüyüşü; belirli konular üzerinde halkı  aydınlatmak ve bir kamuoyu yaratmak suretiyle o konuyu benimsetmek için gerçek  ve tüzelkişiler tarafından bu Kanun çerçevesinde düzenlenen  yürüyüşleri,
 
 c) Mahallin en büyük mülki amiri; illerde vali, ilçelerde  kaymakamı,
 
 d) Mahallin güvenlik amirleri; illerde il emniyet müdürü ve il  jandarma alay komutanını, ilçelerde ilçe emniyet amiri veya komiseri ve ilçe  jandarma bölük komutanını,
 
 ifade eder.
 
 Bir il’e bağlı ilçelerin, o  ilin belediye sınırları içindeki kısımlarına ilişkin olarak bu Kanunun  uygulaması yönünden mahallin en büyük mülki amiri, ilin  valisidir.
 
 Toplantı ve gösteri yürüyüşü hakkı
 
 Madde 3 - Herkes,  önceden izin almaksızın, bu Kanun hükümlerine göre silahsız ve saldırısız olarak  kanunların suç saymadığı belirli amaçlarla toplantı ve gösteri yürüyüşü  düzenleme hakkına sahiptir.
 
 (Değişik fıkra: 03/08/2002 - 4771 S.K./5.  md.)(*) Yabancıların bu Kanun hükümlerine göre toplantı ve gösteri yürüyüşü  düzenlemeleri, İçişleri Bakanlığının iznine bağlıdır. Yabancıların bu Kanuna  göre düzenlenen toplantı ve gösteri yürüyüşlerinde topluluğa hitap etmeleri,  afiş, pankart, resim, flama, levha, araç ve gereçler taşımaları, toplantının  yapılacağı mahallin en büyük mülki idare amirliğine toplantıdan en az kırksekiz  saat önce yapılacak bildirimle  mümkündür.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 NOT : (*) 03/08/2002  kabul tarihli, 09/08/2002 tarih ve 24841 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 4771  sayılı Kanunun 5. maddesi ile değiştirilen fıkra için Tarihçeye  bakınız.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 TARİHÇE  : 1 - 03/08/2002 kabul tarihli, 09/08/2002 tarih ve 24841 sayılı Resmi Gazetede  yayımlanan 4771 sayılı Kanunun 5. maddesi ile değiştirilen fıkra  metni:
 Yabancıların, 4 üncü madde hükmü saklı kalmak üzere, bu Kanun  hükümlerine göre toplantı ve gösteri yürüyüşü düzenlemeleri ve Türk vatandaşları  tarafından düzenlenecek toplantı veya yürüyüşte topluluğa hitap etmeleri, afiş,  pankart, döviz, resim, flama, levha, araç ve gereçler taşımaları İçişleri  Bakanlığının iznine  bağlıdır.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 
 İstisnalar
 
 Madde  4 - Aşağıda belirtilen toplantı ve faaliyetler bu Kanun hükümlerine tabi  değildir.
 
 a) Siyasi partilerin, kamu kurumu niteliğindeki meslek  kuruluşlarının, sendikaların, vakıfların, derneklerin, ticari ortaklıkların ve  diğer tüzelkişiliğin özel kanunlarına ve kendi tüzüklerine göre yapacakları  kapalı yer toplantıları,
 
 b) Kanunlara uymak, kendi kural ve sınırları  içinde kalmak şartıyla kanun veya gelenek ve göreneklere göre yapılacak  toplantı, tören, şenlik, karşılama ve uğurlamalar,
 
 c) Spor faaliyetleri  ile bilimsel, ticari ve ekonomik amaçlarla yapılan toplantılar,
 
 d)  Cumhurbaşkanı, Başbakan ve bakanların Devlet ve Hükümet işleri hakkındaki  toplantı ve konuşmaları ile Türkiye Büyük Millet Meclisi üyelerinin halk ile  yapacakları sohbet niteliğindeki görüşmeler.
 
 Seçim zamanına ilişkin  hükümler
 
 Madde 5 - Seçim zamanlarında yapılacak propaganda toplantıları  ile ilgili kanun hükümleri saklıdır.
 
 İKİNCİ BÖLÜM: Toplantı ve Gösteri  Yürüyüşü Yerleri
 
 Toplantı ve gösteri yürüyüşü yer ve  güzergahı
 
 Madde 6 - Toplantı ve gösteri yürüyüşleri, tüm il veya ilçe  sınırları içerisinde aşağıdaki hükümlere uyulmak şartıyla her yerde  yapılabilir.
 
 Şehir ve kasabalarda ve gerekli görülen diğer yerlerde hangi  meydan ve açık yerlerde veya yollarda toplantı veya yürüyüş yapılabileceği ve bu  toplantı ve yürüyüş için toplanma ve dağılma yerleri ile izlenecek yol ve yönler  vali ve kaymakamlarca kararlaştırılarak alışılmış araçlarla önceden duyrulur. Bu  yerler hakkında sonradan yapılacak değişiklikler duyurudan onbeş gün sonra  geçerli olur. Toplantı yerlerinin tespitinde gidiş gelişi, güvenliği bozmayacak  ve pazarların kurulmasına engel olmayacak biçimde, toplantıların olarak  yapıldığı, elektrik tesisatı olan yerler tercih edilir.
 
 Toplantı ve  gösteri yürüyüşü zamanı
 
 Madde 7 - Toplantı ve yürüyüşlere ve bu amaçla  toplanmalara güneş doğmadan başlanamaz.
 
 Açık yerlerdeki toplantılar ile  yürüyüşler güneşin batışından bir saat önceye, kapalı yerlerdeki toplantılar  saat 23.00’e kadar sürebilir.
 
 Umuma açık yer sayılma
 
 Madde 8 -  Toplantının yapıldığı yer, toplantı süresince umuma açık yer  sayılır.
 
 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM: Toplantı Şekil ve Şartları
 
 Düzenleme  Kurulu
 
 Madde 9 - (Değişik madde: 26/03/2002 - 4748 S.K../6.  md.)(*)
 
 Bu Kanuna göre yapılacak toplantılar, fiil ehliyetine sahip ve  onsekiz yaşını doldurmuş, en az yedi kişiden oluşan bir düzenleme kurulu  tarafından düzenlenir. Bu kurul, kendi aralarından birini başkan seçer.  Diplomatik dokunulmazlıkları bulunan kişiler, düzenleme kurulu başkan veya üyesi  olamazlar.
 
 Tüzel kişilerin toplantı ve gösteri yürüyüşü düzenlemeleri,  yetkili organlarının kararına  bağlıdır.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 NOT : (*) 26/03/2002  kabul tarihli, 09/04/2002 tarih ve 24721 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 4748  sayılı Kanunun 6. maddesi ile değiştirilen madde için Tarihçeye  bakınız.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 TARİHÇE  : 1 - 26/03/2002 kabul tarihli, 09/04/2002 tarih ve 24721 sayılı Resmi Gazetede  yayımlanan 4748 sayılı Kanunun 6. maddesi ile değiştirilen madde metni:
 Madde  9 - Bu Kanuna göre yapılacak toplantılar, medeni hakları kullanma ehliyetine  sahip ve 21 yaşını doldurmuş en az yedi kişiden oluşan bir düzenleme kurulu  tarafından düzenlenir. Bu kurul kendi aralarından birini başkan  seçer.
 Düzenleme kurulu başkan ve üyelerinin toplantının yapılacağı yerde  sürekli ikametgahlarının bulunması ve bunların belgelendirilmesi zorunludur.  Ayrıca bu kişilerin, haklarında soruşturma ve kovuşturma yapılabilmesi izne  bağlı kimselerden olmaması veya yasama veya diplomatik dokunulmazlıklarının  bulunmaması  gereklidir.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 
 Bildirim  verilmesi
 
 Madde 10 - (Değişik fıkra: 03/08/2002 - 4771 S.K./5. md.)(*)  Toplantı yapılabilmesi için, düzenleme kurulu üyelerinin tamamının  imzalayacakları bir bildirim, toplantının yapılmasından en az kırksekiz saat  önce ve çalışma saatleri içinde, toplantının yapılacağı yerin bağlı bulunduğu  valilik veya kaymakamlığa verilir.
 
 Bu bildirimde;
 
 a) Toplantının  amacı,
 
 b) Toplantının yapılacağı yer, gün, başlayış ve bitiş  saatleri,
 
 c) Düzenleme kurulunun başkan ile üyelerinin açık kimlikleri,  meslekleri ikametgahları ve varsa çalışma yerleri,
 
 Belirtilir ve  bildirime yönetmelikte gösterilecek belgeler eklenir.
 
 Bu bildirim  karşılığında gün ve saati gösteren alındı belgesi verilmesi  zorunludur.
 
 Bu bildirim, valilik veya kaymakamlıkça kabul edilmez veya  karşılığında alındı belgesi verilmez ise keyfiyet bir tutanakla tespit edilir.  Bu halde noter vasıtasıyla ihbar yapılır. İhbar saati bildirimin verilme saati  sayılır.
 
 Aynı yerde, aynı gün toplantı yapmak üzere ayrı ayrı düzenleme  kurullarınca bildirim verilmişse ilk verilen bildirim geçerlidir. Diğerlerine  durum hemen yazılı olarak  bildirilir.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 NOT : (*) 03/08/2002  kabul tarihli, 09/08/2002 tarih ve 24841 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 4771  sayılı Kanunun 5. maddesi ile değiştirilen fıkra için Tarihçeye  bakınız.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 TARİHÇE  : 1 - 03/08/2002 kabul tarihli, 09/08/2002 tarih ve 24841 sayılı Resmi Gazetede  yayımlanan 4771 sayılı Kanunun 5. maddesi ile değiştirilen fıkra  metni:
 Toplantı yapılabilmesi için, toplantının yapılmasından en az yetmişiki  saat önce ve çalışma saatleri içinde, düzenleme kurulunun tamamının  imzalayacakları bir bildirim, toplantının yapılacağı yerin bağlı bulunduğu  valilik veya kaymakamlığa  verilir.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 
 Toplantının  yapılması
 
 Madde 11 - Toplantı, 6 ncı madde hükümlerine uymak suretiyle  bildirimde belirtilen yerde yapılır. Düzenleme kurulu, kendi üyelerinden başkan  dahil en az yedi kişiyi toplantının yapıldığı yerde bulundurmakla yükümlüdür. Bu  husus, katılanların kimlikleri belirtilmek suretiyle hükümet komiserince bir  tutanakla tespit edilir.
 
 Düzenleme kurulunun görev ve  sorumlulukları
 
 Madde 12 - Düzenleme kurulu, toplantının sükun ve  düzenini, bildirimde yazılı amaç dışına çıkılmamasını sağlamakla yükümlü ve  sorumludur. Kurul, bunun için gereken önlemleri alır ve gerektiğinde güvenlik  kuvvetlerinin yardımını ister. Alınan önlemlere rağmen sükun ve düzenin  sağlanamaması halinde, kurul başkanı toplantının sona erdirilmesini hükümet  .komiserinden isteyebilir.
 
 Düzenleme kurulunun sorumluluğu, topluluk  toplantı yerinden tamamen dağılıncaya kadar sürer,
 
 Hükümet komiseri ve  yetkileri
 
 Madde 13 - Valilik ve kaymakamlıkça; hakim ve savcılar ve bu  sınıftan sayılanlar ile Silahlı Kuvvetler, adalet, ve özel kolluk  kuvvetleri mensupları hariç olmak üzere, il veya ilçelerdeki mülki idare  amirliği hizmetleri sınıfına dahil memurları ile diğer kamu görevlilerinden  müdür, amir veya bunların yardımcıları arasından bir kişi, hükümet komiseri  olarak ve gerektiğinde iki kişi de hükümet komiseri yardımcısı olarak  görevlendirilir.
 
 Hükümet komiseri, toplantı yerinde uygun göreceği bir  yerde bulunur ve toplantıyı teknik ses alma cihazları, fotoğraf ve film  makineleri gibi araçlarla tespit ettirebilir.
 
 Hükümet komiseri, 12 nci  maddede öngörülen durumlarda düzenleme kurulu başkanının isteği veya toplantının  sürmesini imkansız kılacak derecede sükun ve düzeni bozacak ve suç teşkil  edecek nitelikte sözle veya eylemle saldırılı bir biçim alması halinde  toplantıyı sona erdirmeye yetkilidir.
 
 DÖRDÜNCÜ BÖLÜM: Toplantının  Ertelenmesi veya Yasaklanması
 
 Düzenleme kurulunun toplantıyı geri  bırakması
 
 Madde 14 - Toplantı, toplantının yapılacağı saatten en az  yirmidört saat önce düzenleme kurulunun çoğunluğu tarafından, bildirimin  verildiği valilik veya kaymakamlığa yazı ile bildirilmek şartıyla kırksekiz  saati geçmemek üzere yalnız bir kez geri bırakılabilir.
 
 Birden fazla  toplantıları erteleme
 
 Madde 15 - Bir il sınırı içinde aynı günde birden  çok toplantı yapılmak istenmesi halinde vali, emrindeki güvenlik kuvvetlerinin  ve gerektiğinde yararlanabileceği diğer güçlerin bu toplantıların güvenlik  içinde yapılmasını sağlamaya yeterli olmadığı kanısına varırsa, toplantılardan  bir kısmını on günü aşmamak üzere bir kez erteleyebilir. Bu ertelemede müracaat  önceliği göz önünde  bulundurulur.(*)
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 NOT : (*)  Maddede yer alan "otuz" ibaresi, 30/07/2003 kabul tarihli, 07/08/2003 tarih ve  25192 sayılı R.G.de yayımlanan 4963 sayılı Kanunun 18. maddesi ile "on" şeklinde  değiştirilmiş ve metne  işlenmiştir.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 
 Toplantının  bölge valiliği ve İçişleri Bakanlığınca ertelenmesi
 
 Madde 16 - a) Bir  bölge valiliğine bağlı illerden; birden çok ilde aynı günde toplantı yapmak için  bildirim verilmesi üzerine, toplantı güvenliğini sağlamak amacıyla ilgili  valilerce bölge valiliğinden takviye istenmesi halinde, bölge valisi bu  isteklerin karşılanamayacağı kanısına varırsa, takviye gönderilemeyen illerdeki  toplantılar on günü aşmamak üzere bölge valiliğince bir kez  ertelenebilir.
 
 b) Aynı günde birden çok bölge valiliğine bağlı illerde  toplantı yapmak için bildirim verilmesi üzerine, toplantı güvenliğini sağlamak  amacıyla ilgili bölge valilerince İçişleri Bakanlığından takviye istenmesi  halinde, İçişleri Bakanlığı bu isteklerin karşılanamayacağı kanısına, varırsa,  takviye gönderilemeyen bölge valiliğine bağlı illerdeki toplantılar on günü  aşmamak üzere İçişleri Bakanlığınca bir kez ertelenebilir.
 
 Ertelemede  müracaat önceliği göz önünde  bulundurulur.(*)
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 NOT : (*)  Maddede yer alan "otuz" ibareleri, 30/07/2003 kabul tarihli, 07/08/2003 tarih ve  25192 sayılı R.G.de yayımlanan 4963 sayılı Kanunun 18. maddesi ile "on" şeklinde  değiştirilmiş ve metne  işlenmiştir.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 
 Toplantının  ertelenmesi veya bazı hallerde  yasaklanması(*)
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 NOT : (*)  "Toplantının yasaklanması veya ertelenmesi" olan madde başlığı, 30/07/2003 kabul  tarihli, 07/08/2003 tarih ve 25192 sayılı R.G.de yayımlanan 4963 sayılı Kanunun  20. maddesi ile metne işlendiği şekilde  değiştirilmiştir.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 
 Madde 17 -  (Değişik madde: 26/03/2002 - 4748 S.K../6. md.)(*)
 
 Bölge valisi, vali  veya kaymakam, milli güvenlik, kamu düzeni, suç işlenmesinin önlenmesi,  sağlığın ve ahlakın veya başkalarının hak ve özgürlüklerinin korunması  amacıyla belirli bir toplantıyı bir ayı aşmamak üzere erteleyebilir veya suç  işleneceğine dair açık ve yakın tehlike mevcut olması halinde  yasaklayabilir.(**)
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 NOT : (*)  26/03/2002 kabul tarihli, 09/04/2002 tarih ve 24721 sayılı Resmi Gazetede  yayımlanan 4748 sayılı Kanunun 6. maddesi ile değiştirilen madde için Tarihçeye  bakınız.
 
 (**) Maddede yer alan "yasaklayabilir veya iki ayı aşmamak üzere  erteleyebilir." ibaresi, 30/07/2003 kabul tarihli, 07/08/2003 tarih ve 25192  sayılı R.G.de yayımlanan 4963 sayılı Kanunun 20. maddesi ile "bir ayı aşmamak  üzere erteleyebilir veya suç işleneceğine dair açık ve yakın tehlike mevcut  olması halinde yasaklayabilir." şeklinde değiştirilmiş ve metne  işlenmiştir.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 TARİHÇE  : 1 - 26/03/2002 kabul tarihli, 09/04/2002 tarih ve 24721 sayılı Resmi Gazetede  yayımlanan 4748 sayılı Kanunun 6. maddesi ile değiştirilen madde metni:
 Madde  17 - Bölge valisi, vali veya kaymakam, kamu düzenini ciddi şekilde bozacak  olayların çıkması veya milli güvenlik gereklerinin ihlal edilmesi veya  Cumhuriyetin ana niteliklerini yok etmek amacını güden fiillerin işlenmesinin  kuvvetle muhtemel bulunması halinde vaya Devletin ülkesi ve milletiyle bölünmez  bütünlüğünün, ahlakın ve sağlığın korunması amacı ile belirli bir  toplantıyı yasaklayabilir veya iki ayı aşmamak üzere  erteleyebilir.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 
 Erteleme veya  yasaklama kararının  tebliği(*)
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 NOT : (*) "Yasaklama  veya erteleme kararının tebliği" olan madde başlığı, 30/07/2003 kabul tarihli,  07/08/2003 tarih ve 25192 sayılı R.G.de yayımlanan 4963 sayılı Kanunun 21.  maddesi ile metne işlendiği şekilde  değiştirilmiştir.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 
 Madde 18 -  Bölge valisi, Vali veya kaymakamlarca ertelenen veya yasaklanan veya İçişleri  Bakanlığı tarafından ertelenen toplantılara ilişkin gerekçeli erteleme veya  yasaklama kararı toplantının başlama saatinden enaz yirmidört saat önce bir yazı  ile düzenleme kurulu başkanına veya bulunamadığı takdirde üyelerden birine  tebliğ edilir. Vali veya kaymakamlarca ertelenen veya yasaklanan toplantılar  hakkında bölge valiliğine ve İçişleri Bakanlığına, bölge valilerince ertelenen  veya yasaklanan toplantılar için de İçişleri Bakanlığına bilgi  verilir.(*)
 
 17 nci maddede belirtilen durumlarda; toplantının en az  yirmidört saat önce tebliğ şartı aranmaksızın bölge valiliği, valilik veya  kaymakamlıklarca ertelenebileceği veya yasaklanabileceği haller yönetmelikte  gösterilir.(**)
 
 Toplantının ertelenen günden sonraki bir günde  yapılabilmesi, düzenleme kurulunun 10 uncu maddeye göre yeni bildirimde  bulunmasına bağlıdır.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 NOT : (*)  Fıkrada üç yerde geçen, "yasaklanan veya ertelenen" ibaresi, 30/07/2003 kabul  tarihli, 07/08/2003 tarih ve 25192 sayılı R.G.de yayımlanan 4963 sayılı Kanunun  21. maddesi ile "ertelenen veya yasaklanan" şeklinde, "yasaklama veya  erteleme"ibaresi ise "erteleme veya yasaklama" şeklinde değiştirilmiş ve metne  işlenmiştir.
 
 (**) Fıkrada yer alan, "yasaklanabileceği veya  ertelenebileceği" ibaresi, 30/07/2003 kabul tarihli, 07/08/2003 tarih ve 25192  sayılı R.G.de yayımlanan 4963 sayılı Kanunun 21. maddesi ile "ertelenebileceği  veya yasaklanabileceği" şeklinde, değiştirilmiş ve metne  işlenmiştir.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 
 İl veya  ilçelerde bütün toplantıların ertelenmesi veya  yasaklanması(*)
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 NOT : (*) "İl  veya İlçelerde bütün toplantıların yasaklanması" olan madde başlığı, 30/07/2003  kabul tarihli, 07/08/2003 tarih ve 25192 sayılı R.G.de yayımlanan 4963 sayılı  Kanunun 22. maddesi ile metne işlendiği şekilde  değiştirilmiştir.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 
 Madde 19 -  (Değişik ilk cümle: 26/03/2002 - 4748 S.K../6. md.)(*) Bölge valisi, milli  güvenlik, kamu düzeni, suç işlenmesinin önlenmesi, sağlığın ve  ahlakın veya başkalarının hak ve özgürlüklerinin korunması amacıyla bölgeye  dahil illerin birinde veya birkaçında ya da bir ilin bir veya birkaç ilçesinde  bütün toplantıları bir ayı geçmemek üzere erteleyebilir. (Değişik ikinci cümle:  30/07/2003 - 4963 S.K./22. md.)(***) Valiler de aynı sebeplere dayalı olarak ve  suç işleneceğine dair açık ve yakın tehlike mevcut olması halinde; ile bağlı  ilçelerin birinde veya birkaçında bütün toplantıları bir ayı geçmemek üzere  yasaklayabilir.(**)
 
 Yasaklama kararı gerekçeli olarak verilir Kararın  özeti yasaklamanın uygulanacağı yerlerde mutat vasıtalarla ilan edilir. Ayrıca,  İçişleri Bakanlığına bilgi  verilir.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 NOT : (*) 26/03/2002  kabul tarihli, 09/04/2002 tarih ve 24721 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 4748  sayılı Kanunun 6. maddesi ile değiştirilen birinci fıkranın ilk cümlesi için  Tarihçeye bakınız.
 
 (**) Fıkranın birinci cümlesinde yer alan "üç"  ibaresi, 30/07/2003 kabul tarihli, 07/08/2003 tarih ve 25192 sayılı R.G.de  yayımlanan 4963 sayılı Kanunun 22. maddesi ile "bir" şeklinde değiştirilmiş ve  metne işlenmiştir.
 
 (***) 30/07/2003 kabul tarihli, 07/08/2003 tarih ve  25192 sayılı R.G.de yayımlanan 4963 sayılı Kanunun 22. maddesi ile değiştirilen  1. fıkranın 2. cümlesi için Tarihçeye  bakınız.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 TARİHÇE  : 1 - 26/03/2002 kabul tarihli, 09/04/2002 tarih ve 24721 sayılı Resmi Gazetede  yayımlanan 4748 sayılı Kanunun 6. maddesi ile değiştirilen birinci fıkranın ilk  cümlesi:
 Bölge valisi, kamu düzenini ciddi şekilde bozacak olayların çıkması  veya Milli Güvenlik gereklerinin ihlal edilmesi veya Cumhuriyetin ana  niteliklerini yok etmek amacını güden fiillerin işlenmesinin kuvvetle muhtemel  bulunması halinde veya Devletin ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğünün,   ahlakın ve sağlığın korunması amacı ile bölgeye dahil illerin  birinde veya bir kaçında veya bir ilin bir veya bir kaç ilçesinde bütün  toplantıları üç ayı geçmemek üzere  yasaklayabilir.
 ------------------------------
 2 - 30/07/2003 kabul  tarihli, 07/08/2003 tarih ve 25192 sayılı R.G.de yayımlanan 4963 sayılı Kanunun  22. maddesi ile değiştirilen 1. fıkranın 2. cümlesi:
 Valiler de aynı  sebeplere dayalı olarak ile bağlı ilçelerin birinde veya bir kaçında bütün  toplantıları üç ayı geçmemek üzere  yasaklayabilir.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 
 BEŞİNCİ  BÖLÜM: Gösteri Yürüyüşlerinin Şekil ve Şartları ile Ertelenmesi veya  Yasaklanması
 
 Gösteri yürüyüşlerinde uygulanacak hükümler
 
 Madde 20  - Gösteri yürüyüşlerinin şekil ve şartları ile ertelenmesi veya yasaklanması  hakkında da bu Kanunun 3 üncü ve 4 üncü bölümlerindeki hükümler  uygulanır.
 
 Şehir ve kasaba içindeki yollar üzerinde yapılacak  yürüyüşlere ait bildirimlerde, 6 ncı madde gereğince ilan olunan yol ve yönlere  uyulmak şartıyla, yürüyüşe geçmek için seçilecek toplanma yeri ile izlenecek yol  ve dağılma yerinin belirtilmesi zorunludur.
 
 ALTINCI BÖLÜM: Yasaklar ve  Kanuna Aykırı Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri
 
 Amaç dışı toplantı ve  gösteri yürüyüşü
 
 Madde 21 - (Mülga madde: 26/03/2002 - 4748 S.K../7.  md.)(*)
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 NOT : (*) 26/03/2002  kabul tarihli, 09/04/2002 tarih ve 24721 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 4748  sayılı Kanunun 7. maddesi ile yürürlükten kaldırılan madde için Tarihçeye  bakınız.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 TARİHÇE  : 1 - 26/03/2002 kabul tarihli, 09/04/2002 tarih ve 24721 sayılı Resmi Gazetede  yayımlanan 4748 sayılı Kanunun 7. maddesi ile yürürlükten kaldırılan madde  metni:
 Madde 21 - Dernekler, vakıflar, sendikalar ve kamu kurumu  niteliğindeki meslek kuruluşları kendi konu ve amaçları dışında toplantı ve  gösteri yürüyüşü  düzenleyemezler.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 
 Yasak  yerler
 
 Madde 22 - yollar ile parklarda, mabetlerde, kamu hizmeti  görülen bina ve tesislerde ve bunların eklentilerinde ve Türkiye Büyük Millet  Meclisine bir kilometre uzaklıktaki alan içinde toplantı yapılamaz ve  şehirlerarası karayollarında gösteri yürüyüşleri düzenlenemez.
 
   meydanlardaki toplantılarda, halkın ve ulaşım araçlarının gelip geçmesini  sağlamak üzere valilik ve kaymakamlıklarca yapılacak düzenlemelere uyulması  zorunludur.
 
 Kanuna aykırı toplantı ve gösteri yürüyüşleri
 
 Madde 23  - a) 9 ve 10 uncu madde hükümlerine uygun biçimde bildirim verilmeden veya  toplantı veya yürüyüş için belirtilen gün ve saatten önce veya sonra;
 
 b)  (Değişik bent: 30/07/1998 - 4378/1 md.) Ateşli silahlar veya patlayıcı maddeler  veya her türlü kesici, delici aletler veya taş, sopa, demir ve lastik çubuklar,  boğma teli veya zincir gibi bereleyici ve boğucu araçlar veya yakıcı,  aşındırıcı, yaralayıcı eczalar veya diğer her türlü zehirler veya her türlü sis,  gaz ve benzeri maddeler ile yasadışı örgüt ve topluluklara ait amblem ve işaret  taşınarak veya bu işaret ve amblemleri üzerinde bulunduran üniformayı andırır  giysiler giyilerek veya kimliklerini gizlemek amacıyla yüzlerini tamamen veya  kısmen bez vesair unsurlarla örterek toplantı ve gösteri yürüyüşlerine katılma  ve kanunların suç saydığı nitelik taşıyan afiş, pankart, döviz, resim, levha,  araç ve gereçler taşınarak veya bu nitelikte sloganlar söylenerek veya ses  cihazları ile yayınlanarak,
 
 c) 7 nci madde hükümleri  gözetilmeksizin,
 
 d) 6 ve 10 uncu maddeler gereğince belirtilen yerler  dışında,
 
 e) 20 nci maddedeki yöntem ve şartlara ve 22 nci maddedeki yasak  ve önlemlere uyulmaksızın,
 
 f) 4 üncü madde ile Kanun kapsamı dışında  bırakılan konularda kendi amaç, kural ve sınırları dışına çıkılarak,
 
 g)  Kanunların suç saydığı maksatlar için,
 
 h) Bildirimde belirtilen amaç  dışına çıkılarak,
 
 i) Toplantı ve yürüyüşün 14, 15, 16, 17 ve 19 uncu  maddelere dayanılarak yasaklanması veya ertelenmesi halinde tespit edilen  erteleme veya yasaklama süresi sona ermeden,
 
 j) 13 üncü maddenin 3 üncü  fıkrasına göre hükümet komiserince toplantının sona erdirildiği halde,
 
 k)  21 inci madde hükmüne aykırı olarak,
 
 l) 3 üncü maddenin 2 nci fıkrası  hükmüne uyulmadan, Yapılan toplantılar veya gösteri yürüyüşleri Kanuna aykırı  sayılır.
 
 Toplantı veya gösteri yürüyüşünün dağıtılması
 
 Madde 24 -  Kanuna uygun olarak başlayan bir toplantı veya gösteri yürüyüşü, daha sonra 23  üncü maddede belirtilen kanuna aykırı durumlardan bir veya birkaçının  vukubulması sebebiyle, Kanuna aykırı toplantı veya gösteri yürüyüşü haline  dönüşürse:
 
 a) Hükümet komiseri toplantı veya gösteri yürüyüşünün sona  erdiğini bizzat veya düzenleme kurulu aracılığı ile topluluğa ilan eder ve  durumu en seri vasıta ile mahallin en büyük mülki amirine bildirir.
 
 b)  Mahallin en büyük mülki amiri, yazılı veya acele hallerde sonradan yazı ile  teyit edilmek kaydıyla sözlü emirle, mahallin güvenlik amirlerini veya bunlardan  birini görevlendirerek olay yerine gönderir.
 
 Bu amir, topluluğa Kanuna  uyularak dağılmalarını, dağılmazlarsa zor kullanılacağını ihtar eder. Topluluk  dağılmazsa zor kullanılarak dağıtılır. Bu gelişmeler hükümet komiserince  tutanaklarla tespit edilerek en kısa zamanda mahallin en büyük mülki amirine  tevdi edilir.
 
 (a) ve (b) bentlerindeki durumlarda güvenlik kuvvetlerine  karşı fiili saldırı veya mukavemet veya korudukları yerlere ve kişilere karşı  fiili saldırı hali mevcutsa, ihtara gerek olmaksızın zor  kullanılır.
 
 Toplantı ve gösteri yürüyüşüne 23 üncü madde (b) bendinde  yazılı silah, araç, alet veya maddeler veya sloganlarla katılanların bulunması  halinde bunlar güvenlik kuvvetlerince uzaklaştırılarak toplantı ve gösteri  yürüyüşüne devam edilir. Ancak, bunların sayıları ve davranışları toplantı veya  gösteri yürüyüşünü Kanuna aykırı addedilerek dağıtılmasını gerektirecek derecede  ise yukarıdaki fıkra hükümleri uygulanır.
 
 Toplantı ve gösteri yürüyüşüne  silah, araç, alet veya maddeler veya sloganlarla katılanların tanınması ve  uzaklaştırılmasında düzenleme kurulu güvenlik kuvvetlerine yardım etmekle  yükümlüdür.
 
 Toplantı veya gösteri yürüyüşlerinin Kanuna aykırı olarak  başlaması hallerinde; güvenlik kuvvetleri mensupları, olayı en seri şekilde  mahallin en büyük mülki amirine haber vermekle beraber, mevcut imkanlarla  gerekli tedbirleri alır ve olaya müdahale eden güvenlik kuvvetleri amiri,  topluluğa dağılmaları, aksi halde zor kullanılarak dağıtılacakları ihtarında  bulunur ve topluluk dağılmazsa zor kullanılarak dağıtılır.
 
 Suç  işleyenlerin yakalanması
 
 Madde 25 - Topluluk içinde suç işleyenleri ve  suçluları yakalamak için 24 üncü maddede belirtilen emir ve ihtarların  yapılmasına gerek yoktur.
 
 Çağrı ve propaganda araçları
 
 Madde 26 -  Toplantı veya yürüyüşlere ilişkin çağrı veya propaganda amacıyla kullanılan  basılı veya çoğaltılmış veya el ile yazılmış davetiye, levha ve ilanlarda  düzenleme kurulu başkanı ile en az altı üyesinin adları, soyadları ve  imzalarının bulunması; bunlardan asılması gerekenlerin, Kanunun 6 ncı maddesinde  belirtilen yönteme de uyulmak şartıyla valilik veya kaymakamlıklarca önceden  tespit edilmiş yerlere asılması zorunludur.
 
 Bu propaganda ve çağrı alet  ve araçlarında, halkı suç işlemeye özendiren veya kışkırtan yazı veya resim  bulunması yasaktır.
 
 Toplantı veya gösteri yürüyüşünün yapılacağı tarihten  bir önceki günden toplantı veya gösteri yürüyüşünün başlayacağı saate kadar,  güneşin doğuşundan batışına kadarki zaman içinde olmak kaydıyla ses yükselten  veya ileten herhangi bir alet veya araç ile çağrı yapılabilir. Bu süre dışında  çağrı için sözü geçen alet veya araçlar kullanılamaz.
 
 Kapalı yer  toplantılarında, ses yükseltici alet veya araçlarla dışarıya yayın  yapılamaz.
 
 Kışkırtma yasağı
 
 Madde 27 - Halka karşı, doğrudan  doğruya veya ses yükselten veya ileten herhangi bir alet veya araç ile söz  söyleyerek veya seslenerek veya basılmış veya çoğaltılmış veya elle yazılmış  veya çizilmiş kağıtları duvarlara veya diğer yerlere yapıştırarak veya dağıtarak  veya benzeri araç ve yollarla halkı Kanuna aykırı toplantı veya yürüyüşe  özendirmek veya kışkırtmak yasaktır.
 
 Bu hareketler güvenlik kuvvetlerince  derhal menedilir.
 
 YEDİNCİ BÖLÜM: Ceza Hükümleri
 
 Yasaklara aykırı  hareket
 
 Madde 28 - Kanuna aykırı toplantı veya gösteri yürüyüşleri  düzenleyen veya yönetenlerle bunların hareketlerine katılanlar, fiil daha ağır  bir cezayı gerektiren ayrı bir suç teşkil etmediği takdirde bir yıl altı aydan  üç yıla kadar hapis ve onbin liradan yirmibeşbin liraya kadar adli para cezası  ile cezalandırılır.(*)
 
 10 uncu madde gereğince verilecek bildirimde  düzenleme kurulu üyesi olarak gösterilenlerden 9 uncu maddede belli edilen  nitelikleri taşımayanlar, toplantı veya yürüyüşün yapılması halinde, bir aydan  bir yıla kadar hapis ve beşbin liradan onbin liraya kadar adli para cezası ile  cezalandırılır.(*)
 
 11 ve 12 nci maddelerde yazılı görevleri yerine  getirmeyen düzenleme kurulu üyeleri hakkında dokuz aydan bir yıl altı aya kadar  hapis ve onbin liradan otuzbin liraya kadar adli para cezası  hükmolunur.(*)
 
 Güvenlik kuvvetlerine veya hükümet komiserine veya  yardımcılarına veya hükümet komiseri tarafından toplantı veya yürüyüş  safahatının teknik araç ve gereçlerle tespit için görevlendirilenlere bu  görevlerini yaptıkları sırada cebir ve şiddet veya tehdit veya nüfuz ve müessir  kuvvet sarfetmek suretiyle mani olanlar hakkında, fiilleri daha ağır bir cezayı  gerektirmediği takdirde bir yıl altı aydan beş yıla kadar hapli ve onbin liradan  otuzbin liraya kadar adli para cezası  hükmolunur.(*)
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 NOT : (*)  04/11/2004 kabul tarihli, 13/11/2004 tarih ve 25642 sayılı R.G.de yayımlanan  5252 sayılı Kanunun 5. maddesi ile Kanunlardaki "ağır para" cezaları "adli para"  cezasına  dönüştürülmüştür.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 
 Toplantı  veya yürüyüşü engelleyenler
 
 Madde 29 - Toplantı veya yürüyüş yapılmasına  engel olan veya devamına imkan vermeyecek tertipler ile toplantı veya yürüyüşü  ihlal eden kimse, fiil daha ağır bir cezayı gerektiren ayrı bir suç teşkil  etmediği takdirde dokuz aydan bir yıl altı aya kadar hapis ve beşbin liradan  onbin liraya kadar adli para cezası ile  cezalandırılır.(*)
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 NOT : (*)  04/11/2004 kabul tarihli, 13/11/2004 tarih ve 25642 sayılı R.G.de yayımlanan  5252 sayılı Kanunun 5. maddesi ile Kanunlardaki "ağır para" cezaları "adli para"  cezasına  dönüştürülmüştür.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 
 Huzur ve  sükünu bozanlar
 
 Madde 30 - Yapılmakta olan toplantı veya yürüyüşte huzur  ve sükünu bozmak maksadıyla tehdit veya hakaret veya saldırı veya mukavematte  bulunanlar veya başka bir suretle huzur ve sükünun bozulmasına sebebiyet  verenler, fiil daha ağır bir cezayı gerektiren ayrı bir suç teşkil etmediği  takdirde, bir yıl altı aydan üç yıla kadar hapis ve beşbin liradan yirmibin  liraya kadar adli para cezası ile  cezalandırılır.(*)
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 NOT : (*)  04/11/2004 kabul tarihli, 13/11/2004 tarih ve 25642 sayılı R.G.de yayımlanan  5252 sayılı Kanunun 5. maddesi ile Kanunlardaki "ağır para" cezaları "adli para"  cezasına  dönüştürülmüştür.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 
 Kanuna  aykırı propaganda vasıtaları ve suç işlemeye teşvik
 
 Madde 31 - Düzenleme  kurulu başkanı ve en az altı üyesinin ad ve soyadları ile imzalarını taşımayan  26 ncı maddede yazılı propaganda vasıtalarını hazırlayanlar, yazdıranlar,  bastıranlar, propaganda maksadıyla kullananlar veya sair surette 26 ncı  maddedeki yasak ve şartlara uymayanlar altı aydan bir yıla kadar hapis ve beşbin  liradan otuzbin liraya kadar adli para cezası ile cezalandırılır.(*)
 
 Bu  propaganda vasıtalarında halkı suç işlemeye teşvik ve tahrik eder mahiyette yazı  veya resim veya işaret bulunursa veya bu maksatla başka araçlar kullanılmış  olursa, fiil daha ağır bir cezayı gerektiren ayrı bir suç teşkil etmediği  takdirde failleri bir yıl altı aydan üç yıla kadar hapis ve onbin liradan  ellibin liraya kadar adli para cezası ile cezalandırılır.(*)
 
 Teşvik ve  tahrik neticesi olarak suç işlenir veya suçun icrasına teşebbüs edilirse, fiil  daha ağır bir cezayı gerektiren ayrı bir suç teşkil etmediği takdirde teşvik  veya tahrikte bulunanlar üç yıldan beş yıla kadar hapis ve yirmibin liradan  yüzbin liraya kadar adli para cezası ile  cezalandırılır.(*)
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 NOT : (*)  04/11/2004 kabul tarihli, 13/11/2004 tarih ve 25642 sayılı R.G.de yayımlanan  5252 sayılı Kanunun 5. maddesi ile Kanunlardaki "ağır para" cezaları "adli para"  cezasına  dönüştürülmüştür.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 
 Hükümet  emrine karşı gelenler
 
 Madde 32 - Kanuna aykırı toplantı veya yürüyüşlere  silahsız olarak katılanlar emir ve ihtardan sonra kendiliğinden dağılmazlar ve  hükümet kuvvetleri tarafından zorla dağıtılırsa, bir yıl altı aydan üç yıla  kadar hapis ve beşbin liradan otuzbin liraya kadar adli para cezası ile  cezalandırılır.(*)
 
 Güvenlik amirinin 24 üncü maddenin 1 inci fıkrası  uyarınca yaptığı dağılma isteğini yerine getirmeyen düzenleme kurulu üyeleri  hakkında da yukarıda belirtilen cezalar uygulanır.
 
 Dağıtma sırasında  cebir veya şiddet veya tehdit veya saldırı veya mukavemette bulunanlar fiil daha  ağır bir cezayı gerektiren ayrı bir suç teşkil etmediği takdirde, üç yıldan beş  yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.
 
 23 üncü maddede yazılı  hallerden biri gerçekleşmeden veya 24 üncü madde hükmü yerine getirilmeden,  yetki sınırı aşılarak, toplantı veya yürüyüşlerin dağıtılması halinde,  yukarıdaki fıkrada yazılı fiilleri işleyenlere verilecek cezalar dörttebire  kadar indirilerek uygulanabileceği gibi, icabına göre büsbütün de  kaldırılabilir.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 NOT : (*)  04/11/2004 kabul tarihli, 13/11/2004 tarih ve 25642 sayılı R.G.de yayımlanan  5252 sayılı Kanunun 5. maddesi ile Kanunlardaki "ağır para" cezaları "adli para"  cezasına  dönüştürülmüştür.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~
 
 Toplantı ve  yürüyüşe silahlı katılanlar
 
 Madde 33 - a) Toplantı ve yürüyüşlere, 23  üncü maddenin (b) bendinde sayılan silah veya araçları (bunlar ruhsatlı taşınsa  bile) taşıyarak katılanlar, iki yıldan beş yıla kadar hapis cezası ile  cezalandırılır.
 
 b) (a) bendinde yazılı olanlardan 24 üncü maddedeki emir  ve ihtarı müteakip kendiliğinden dağılmayanların, dağıtılmaları için zor  kullanıldığı takdirde, bunlar üç yıldan altı yıla kadar hapis cezası ile  cezalandırılır.
 
 c) Dağılma sırasında 23 üncü maddenin (b) bendinde yazılı  silah veya araçlarla mukavemet edenler beş yıldan sekiz yıla kadar hapis cezası  ile cezalandırılır.
 
 Tahrikçiler ve suç ortakları
 
 Madde 34 - 27 nci  maddedeki yasağa aykırı hareket edenler toplantı veya yürüyüş vukubulmamış veya  vukubulmuş olup da ilk emir ve ihtar üzerine dağıtılmış ise, fiil daha ağır bir  cezayı gerektiren ayrı bir suç teşkil etmediği takdirde bir yıl altı aydan dört  yıla, toplantı ve yürüyüş zorla dağıtılmış ise üç yıldan beş yıla kadar hapis  cezası ile cezalandırılır.
 
 SEKİZİNCİ BÖLÜM: Çeşitli  Hükümler
 
 Suçüstü hükümlerinin uygulanması
 
 Madde 35 - Bu Kanunda  belirtilen suçları işleyenler hakkında yapılacak soruşturma ve kovuşturmalar yer  ve zaman kayıtlarına bakılmaksızın, 3005 sayılı Meşhut Suçların Muhakeme Usulü  Kanununa göre yapılır.
 
 Hükümet komiserine verilecek ücret
 
 Madde 36  - Hükümet komiserine ve yardımcılarına verilecek ücret, miktarı İçişleri ve  Maliye bakanlıklarınca her yıl ortaklaşa tespit edilir ve bu ücret İçişleri  Bakanlığı bütçesine konacak ödenekten karşılanır.
 
 Yönetmelik  düzenlenmesi
 
 Madde 37 - Düzenleme kurulunun, hükümet komiseri ve  yardımcılarının, güvenlik kuvvetlerinin ve görevli askeri birliklerin görev,  yetki ve sorumluluklarının uygulanış biçimi ile bu Kanunun 10 ve 18 inci  maddelerinde belirtilen hususlar ve Kanunun uygulanmasına ilişkin diğer hususlar  Adalet, Milli Savunma ve İçişleri bakanlıklarınca bu Kanunun yayımı tarihinden  itibaren üç ay içinde çıkarılacak ve Resmi Gazetede yayımlanacak bir  yönetmelikle düzenlenir.
 
 Saklı hükümler
 
 Madde 38 - İl İdaresi  Kanunu ile diğer kanunlardaki bu Kanun kapsamına giren konularla ilgili yetkiler  saklıdır.
 
 Kaldırılan hükümler
 
 Madde 39 - 10/02/1963 tarih ve 171  sayılı Toplantı ve Gösteri Yürüyüşü Hürriyeti Hakkında Kanun yürürlükten  kaldırılmıştır.
 
 Geçici Madde 1 - Kanunun 6 ve 26 ncı maddelerine göre  yapılacak tespit ve ilan bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren üç ay içinde  yapılır.
 
 Geçici Madde 2 - Bölge valilikleri kuruluncaya kadar geçecek  süre içinde bu Kanun gereğince bölge valilerine tanınmış bulunan erteleme  yetkisi İçişleri Bakanlığı tarafından kullanılır.
 
 Yürürlük
 
 Madde  40 - Bu Kanun yayımı tarihinden üç ay sonra yürürlüğe  girer.
 
 Yürütme
 
 Madde 41 - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu  yürütür.      

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder